I dag har vi markert FN dagen på hele barnehagen!

I dag har vi markert FN dagen på hele barnehagen! og alle gruppene har gjort det på sin måte :-)

Redd Barna har laget ei webside med "Rettighetsslottet" - Gjennom filmer, tegneserier, spill, musikkvideoer og quiz kan de eldste barna i barnehagen lære om FN og FNs barnekonvensjon. Barn i Norge og flere andre land i verden forteller om barns rettigheter og retten til å bli hørt, liv, trygghet og skole, og om rettferdighet og urettferdighet. Om du vil se på den finner du linken her: https://www.reddbarna.no/rettighetsslottet?utm_medium=email&utm_campaign=Nyhetsbrev%20barnehager%20oktober%201&utm_content=Nyhetsbrev%20barnehager%20oktober%201+CID_9ed2c9431f174d8ac45d5f77ded47756&utm_source=Email&utm_term=Rettighetsslottet

FN-dagen blir markert for å minne oss på hva FN (De Forente Nasjoner) står for og hva organisasjonen har oppnådd. Dagen har blitt feiret siden 1948.

Barnekonvensjonen er laget av FN, og er en forpliktende avtale mellom nesten alle land i verden. At denne avtalen er forpliktende betyr at myndighetene i landene som har godtatt den, har lovet å gjøre alt de kan for å holde avtalen.

Barnekonvensjonen slår fast at rettighetene gjelder for absolutt alle barn i verden, uansett hvem de er og hvor de bor. Det er 42 rettigheter i barnekonvensjonen, og alle er like viktige.